(??) Možná se ptám poněkolikáté: „ Kudy vede ona vědomá cesta do harmonie BYTÍ?“


(K) Pokud mohu konstatovat, pak jsme již celkem vyčerpávajícím způsobem komentovali aktivitu jedince v rámci BYTÍ společenských archetypů jako je rodina a firma. Pokud by nyní ještě něco stálo za širší komentář, pak jsou to podvědomé a vědomé zkušenosti našeho chování v rámci prosazování harmonie společenských archetypů jako je národ, stát, rasa a lidstvo jako celek.


(?) Jsme si jisti, že koncentrujeme a komunikuje ve směru vyšší harmonie BYTÍ na této planetě? Už vůbec se obávám zeptat, protože mnoho lidí takové otázce nerozumí, jaké jsou naše současné a budoucí úkoly v rámci budování harmonie BYTÍ v rámci naší galaxie. Víme, jaké to mohou být úkoly, které před námi stojí v rámci této práce pro harmonii?


(.) To si netroufám komentovat.


(K) Jako u každého archetypu jde o prosazování postupné transformace stavů a pohybů BYTÍ. Znamená to, vědomě podporovat a pro-harmonicky řídit vnitřní a vnější komunikaci všech podsystémů galaxie včetně přidělování patřičných úkolů a kontrola jejich plnění. Řekneme-li to v terminologii astronomické, pak to značí komunikaci mezi civilizacemi v jednotlivých souhvězdích, v jednotlivých kupách hvězd či nadkupách, o kterých jsme již dříve mluvili. Pansofie se snažila poukázat na existenci jemno-hmotného světa a bytostí v něm. Ty tvoří nedílnou součást BYTÍ Universa. Nelze je opomíjet a vědomě či nevědomě ignorovat jejich existenci.


(.) Svým způsobem půjde o staronové úkoly na vyšší úrovni BYTÍ jako je využívaní nového vědomí, nového poznání, nových vlastností a forem komunikace.


(K) Zkusme se poučit z našich zkušenosti v našem malém mikroprostoru BYTÍ na planetě Zemi. Doporučuji Vám přečíst knihu „Umění vládnout„ od autorů Ha. A. Mehlera a Břetislava J. Mrkose.


Zkuste ve svých vlastních úvahách porovnat vyzdvižené, vyextrahované předpoklady úspěšnosti civilizace, rasy, státu či národa.


(?) Jak občané vědomě komunikují? Jak a v jakém směru koncentrují své nabyté poznání? Jak toto poznání používají?


(K) Pokud chce být společnost úspěšná, měla by vědomě uplatňovat 10 níže uvedených předpokladů úspěšnosti společenského archetypu:


1)    podporovat hospodářství

-          nízké daně ….. energii vyváženě dělit resp. více energie nechávat pracovat v místě vzniku

-          zdravé finance …. spravedlivě dělit vygenerovanou energii ve formě vyvážených bilančních rovnic BYTÍ ( příjmů a výdajů )

-          podpora výroby ….. výroba vytváří nejvíce přidané a vygenerované energie ( v HW a SW )

-          podpora obchodu …..ve smyslu podpory volného trhu, komunikace, konkurence bez protekcionismu ( důraz na vnitřní komunikaci )

-          podpora všech skupin společnosti …… každý podsystém má své místo BYTÍ ve formě akce a reakce ( činnosti a kontrolní činnosti ), je nutno pracovat na všech úrovních BYTÍ

-          nulová podpora negativně vnímaného „sociálního státu“ ….. každý má svůj úkol v cyklu nádechu a výdechu, jde o energetickou výměnu, kdy každý si musí být vědom, že nic není zadarmo

-          důsledně budovat komunikační obchodní možnosti ……. informovat a podporovat o všem je známo ( důraz na vnější komunikaci )

-          potlačování monopolů …. spravedlivý energetický souboj za podmínek kontrolních mechanismů Universa

-          prosazování obchodní etiky ……. pravdivé informace, porovnávání norem, používání kontrolní mechanismů, vytěsňování egoismu, trestání podvodů a destrukce harmonie

-          liberálnost …….systémové vytváření pro-harmonických podmínek, neblokování toků energie ve společnosti, ani jiných aktivit a umět správně kontrolovat


Znova opakuji, porovnejte sami v sobě existenci současného světa.


2)    prosazování spravedlnosti ……..v podobě hledání pravdy, hledání motivů a egoistických výhod mezi znesvářenými stranami, hledání prvků dis-harmonie a harmonie v procesech

-          mírnost …… dávání nabídek řešení, sdílené poučení, cesta nejbližších kroků

-          rovnost ………. rovné podmínky pro všechny, vytváření podmínek a možností pro schopnost se bránit proti manipulaci na obou stranách

-          lidská práva …….. stejné povinnosti i práva


3)    mír a zabránění válce všemi možnými cestami

4)    špičková administrativa …vytvoření schopné, vrstvy prověřených administrativních lidí, úředníků, minimalizace centrálních úřadů, podpora regionální center, uplatňování pravidel přímé demokracie i přímo kontrolovatelné v regionech formou pyramidální politiky

5)    svoboda – slova, písma, povolání, pohybu, bydlení

6)    podpora umění ……. obecně

7)    podpora vědy …….. universálnost a provázanost všech vědních oborů

8)    ochrana přírody ….. vytváření podmínek pro komunikaci HJ, JJ, HH archetypů, vytváření optimálních podmínek této ekologické komunikace

9)    nalezení svého úkolu a vytvářet možnosti být aktivní resp. možnost práce pro každý podsystém, archetyp resp. nalezení sama sebe


Jistě jste si všimli, že za tečkami jsem u jednotlivých bodů uvedl svůj stručný pohled.


(.) To je zajímavé. Je pravdou, že mnoho z těchto pravidel není ve skutečnosti realizováno.


(?) Proto mě napadá a musím si položit otázku: „Proč se lidstvo nechce nebo neumí poučit ze své minulosti?“


(K) Odpovím si geniálním dílem jiného českého velikána. Tím je Jan Amos Komenský a jeho neuvěřitelné a nedoceněné dílo. Dovolte mi, abych uvedl pro stručnost pouze obsah jednoho ze stěžejních děl „Obecné porady o nápravě věcí lidských.“ Prosím, pokusme se opět porovnat jeho pohled na nezbytnost změn ve společenských archetypech již před 335 lety s naším současným pohledem na svět našeho BYTÍ.


Úvodní strana


Úvod ÚVOD

Věnování VĚNOVÁNÍ

Kapitola I. SVĚT JE ŠKOLOU BOŽÍ MOUDROSTI.

Kapitola II. ŠKOLA SVĚTA JE VINOU LIDÍ UVEDENA VE VELKÝ ZMATEK

Kapitola III. JAK BYLY RŮZNÝMI ZPŮSOBY HLEDÁNY LÉKY NA LIDSKÉ ZMATKY, ALE ŽÁDNÝ DOSTI ÚČINNÝ NEBYL DOSUD NALEZEN

Kapitola IV. ZDA EXISTUJE LÉK NA ODSTRANĚNÍ LIDSKÝCH ZMATKŮ A JAKÝ MÁ BÝT

Kapitola V. NA TMY LIDSKÝCH ZMATKŮ NEMŮŽE BÝT PODÁN ÚČINNĚJŠÍ LÉK NEŽ NĚJAKÉ OBECNÉ SVĚTLO

Kapitola VI. NADĚJE NA OBECNÉ SVĚTLO PŘED KONCEM SVĚTA JE NEPOCHYBNÁ

Kapitola VII. VĚŘÍME-LI, ŽE SE BLÍŽÍ DOBA UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA, JSME POVINNI TAKÉ VYHLEDÁVAT JEHO CESTY

Kapitola VIII. CO JE SVĚTLO A KOLIK JE DRUHŮ SVĚTLA, TÉŽ CO JSOU TMY PROTIKLADNÉ SVĚTLU A KOLIK JICH JE

Kapitola IX. SOUBOJ SVĚTLA A TMY JE USTAVIČNÝ, STŘÍDAVĚ JICH PŘIBÝVÁ A UBÝVÁ AŽ DO ÚPLNÉHO VÍTĚZSTVÍ SVĚTLA

Kapitola X. O CESTÁCH SVĚTLA, JIMIŽ SE PŘIROZENĚ VYLÉVÁ A ŠÍŘÍ

Kapitola XI. JAKÝMI CESTAMI SE STAVÍ TMA PROTI SVĚTLU

Kapitola XII. JAK SE MOHOU A MAJÍ CESTY SVĚTLA SPOJOVAT A POUŽÍVAT K ÚČINNĚJŠÍMU A MOCNĚJŠÍMU VYHÁNĚNÍ TMY ODEVŠAD

Kapitola XIII. AŽ DOSUD BYLO POZOROVÁNO ŠEST CEST, UKÁZANÝCH BOHEM, JAK VŠTĚPOVAT ROZUMOVÉ SVĚTLO DO LIDSKÝCH MYSLÍ; ZBÝVÁ TEDY SEDMÁ, ZCELA UNIVERSÁLNÍ

Kapitola XIV. PLNĚJI SE OBJASŇUJE TROJÍ ÚČEL UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA (ABY V NĚM VŠICHNI MOHLI VIDĚT VŠECHNO VESKRZE)

Kapitola XV. ČTYŘI POTŘEBY CESTY UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA: UNIVERSÁLNÍ KNIHY, UNIVERSÁLNÍ ŠKOLY, UNIVERSÁLNÍ SBOR, UNIVERSÁLNÍ JAZYK

Kapitola XVI. ZPŮSOB A METODA UNIVERSÁLNÍCH KNIH

Kapitola XVII. ZPŮSOB UNIVERSÁLNÍCH ŠKOL

Kapitola XVIII. PODOBA UNIVERSÁLNÍHO SBORU

Kapitola XIX. ZPŮSOB UNIVERSÁLNÍHO JAZYKA

Kapitola XX. JAKÝ STAV SVĚTA MŮŽEME OČEKÁVAT PO TAKOVÉ ÚPRAVĚ?

Kapitola XXI. SEDMIo POTŘEB K USKUTEČNĚNÍ VĚCÍ TAK ŽÁDOUCÍCH

Kapitola XXII. PROSBY K OTCI SVĚTEL O POSLEDNÍ OSVÍCENÍ LIDSKÉHO RODU

Obsah:

str.

Pozdrav učeným, zbožným a vznešeným mužům 18

Část první Panegersia neboli Všeobecné probuzení 28

KAPITOLA I Co je předmětem našeho pojednání, proč je k tomu třeba probuzeného vnímání a jak je třeba probouzet k tomuto cíli 29


KAPITOLA II První probouzení sebe samého, spojené s prosbou k Bohu, aby dosvědčil čistotu mých úmyslů a napomohl tak smělému podniku 30


KAPITOLA III Proč jsou zváni k poradě o nápravě věcí lidských všichni? Je možné

všechny k tomuto úkolu shromáždit? A o tom, že tento způsob porady bude snadný a příjemný 33


KAPITOLA IV Co jsou věci lidské? Zajisté VZDĚLÁNÍ, NÁBOŽENSTVÍ a POLITIKA 35

KAPITOLA V O tom, že lidské věci jsou pokažené, a jaké jsou důvody jejich pokažení 39

KAPITOLA VI Hanba a škoda, plynoucí z lidského pokažení 45


KAPITOLA VII O nápravě věcí lidských probíhaly porady od počátku jejich pokažení

až dodnes 50

KAPITOLA VIII Má se v poradách o věcech lidských pokračovat? A proč je to nezbytné? 56


KAPITOLA IX Pokud se chceme pokusit o nápravu věcí lidských, musíme to udělat

dosud nepoužitými a zcela obecnými způsoby, totiž cestou jednoty, jednoduchosti a dobrovolnosti 63


KAPITOLA X Náležitá podoba porady a pravidla, jimiž by se měla nadále řídit 73


KAPITOLA XI Pozvání všem lidem k pokojné poradě o nápravě věcí 77


KAPITOLA XII Společné vzdechy lidského pokolení k Bohu 83


str.

Část druhá Panaugia neboli Cesta všeobecného světla 85

KAPITOLA I Proč se nyní přistupuje k uvažování o světle a čeho je zde třeba dbát 86

KAPITOLA II Co je a kolikeré je světlo a protiklad světla, tma 88


KAPITOLA III Co je to rozumové světlo tak plné, jak si přejeme, a jaká je jeho nutnost 90

KAPITOLA IV Zda je možné zažehnout tak plné světlo rozumu. Výklad o třech Božích svítilnách čili pramenech světla 94


KAPITOLA V O prvním prameni rozumového světla, o přírodě, čili o Božích dílech

rozprostřených po světě 97


KAPITOLA VI O druhém prameni světla, o našem duchu, tedy o obrazu Božím, který

v nás září 100


KAPITOLA VII O třetím prameni světla, o slově Božím, jež lidi oslovuje a zpravuje

o nejpotřebnějších věcech 105


KAPITOLA VIII O trojím oku, jež bylo člověku dáno, aby mohl pohlížet na trojí Boží

světlo a na vše, co se nám díky tomu světlu ukazuje, čili o SMYSLECH, ROZUMU a VÍŘE 113

KAPITOLA IX O trojí pomoci trojího oka, tj. o trojí metodě, jak pečlivě a bez nebezpečí omylu pohlížet na věci, o metodě analytické, syntetické a synkritické 116


KAPITOLA X Snadnost všeobecného světla prokázaná pochopením PANHARMONIE principů 120


KAPITOLA XI Důkaz všech předchozích vývodů, jak je poskytují cesty přirozeného

světla 124


KAPITOLA XII Jak můžeme použít cesty světla a spojit je tak, aby odevšud vyhnaly

tmu 140


KAPITOLA XIII Úvaha o překážkách, pro něž naši předkové nedosáhli všeobecného

světla 145

KAPITOLA XIV Úvaha o překážkách, jež, jak se zdá, mohou nyní ještě stát v cestě

všeobecnému světlu, ale v budoucnosti již nikoli. Zde je také uvedeno rozdělení následujících pojednání na PANSOFII, PAMPAEDII, PANGLOTTII a posléze PANORTHOSII. 150


KAPITOLA XV O tom, že všeobecné světlo určené lidským duchům požaduje, aby

duchové všech lidí byli čistí a zbavení zákalu předsudků 154


KAPITOLA XVI Prosby k Otci světel, aby vzešlo plné světlo 162


str.

Část třetí Pansofia neboli Všeobecná moudrost 164

Po Bohu svrchovaní vládcové zemí, CÍSAŘOVÉ, KRÁLOVÉ, KNÍŽATA
a PŘEDSTAVENÍ obcí. Slyšte! 166


Zasvěceno JEDNOMU na nebesích, VŠEM na zemi! 167

Pansofia v níž se vedou porady o tom, jak podřídit VŠECHNY VĚCI jednomu

stálému s jasnému, pevnému ŘÁDU a věčným ZÁKONŮM PRAVDY a předvádí se ukázka ne zrovna nevydařeného pokusu o tak závažnou věc 173

Porada o sepsání knihy Pansofia 174

Pansofia kde se uvažuje o uspořádání soustavy všeobecné moudrosti, 187


KAPITOLA I Co je svět možný, kde jej třeba hledat a které jsou jeho principy 188

KAPITOLA II O MYŠLENÍ, které buduje možný svět, stále a neúnavně jej rozvíjí,

všechno v sobě shrnuje a všechno v sobě shledává, takže nic se nemůže ocitnout mimo hranice jím vytčené. Poskytuje nám tak zcela bezpečný pohled na veškerou MNOHOST věcí ve veškeré její rozsáhlosti, na celý ŘÁD věcí, nechť je jakkoli skrytý, a na celou PRAVDU věcí, nechť se zdá být jakkoli zahalená. Toho docílíme tím, že všechno převádíme na počet, míry a váhy 193


KAPITOLA III Nic, něco, všechno může se myslit, říci, vykonat. Myšlením buď

pochopit, nebo nepochopit, zvolit, nebo odmítnout, vyhledávat, nebo nedbat. Jaké jsou mezi nimi rozdíly 199


KAPITOLA IV Dělení a zákony věcí myslitelných čili soustava vrozených obecných

pojmů 200


KAPITOLA V Dělení a zákony věcí volitelných čili soustava obecných puzení 201


KAPITOLA VI Dělení a zákony věcí konatelných čili soustava obecných schopností

a hnutí 204


KAPITOLA VII Úplný systém světa možného, rozdělený v podstaty, případky

a nedostatky. Co je každé z nich ve své bytnosti a jak se třídí podle určitých rozdílů 206

KAPITOLA VIII Všechno myšlené, vyslovené a konané se různým způsobem kombinuje. Uvádějí se zde třídy a zákony kombinací 207


KAPITOLA IX Všechno, co se myslí, mluví a děje, se různým způsobem konglobuje.

Z toho pocházejí různé třídy a zákony konglobací 209


KAPITOLA X O užitku světa možného takto nazíraného. Bude totiž obecným klíčem,

normou a pečetí pro pochopení všech zvláštních věcí, které se v celé Pansofii vyskytnou a s kterými se může každý člověk během svého života setkat 211


str.

Druhý stupeň Pansofie v němž člověk odhaluje zdroj své mysli, totiž

mysl věčnou (v ní pak svět ideový čili pravzorový) a o ní uvažuje. 225

Vstup 226

KAPITOLA I Existuje nějaké nekonečné jsoucno 227

KAPITOLA II Co je a jaké je nekonečné jsoucno 232

KAPITOLA III O činnostech nekonečného jsoucna 244


str.

Třetí stupeň Pansofie jež obsahuje svět andělský 267

Vstup 268

KAPITOLA I Co je svět andělský a jaká je záruka jeho jsoucnosti 270


KAPITOLA II Kdy a jak byl svět andělský stvořen 272


KAPITOLA III O principech světa andělského a o andělské přirozenosti z nich

Vyplývající 275

KAPITOLA IV Soustava světa andělského čili o podstatách andělského světa. Jsou to čisté mysli čili duchové. Proč se nazývají andělé 276


KAPITOLA V O rozumu andělů a jejich řeči 278


KAPITOLA VI O vůli andělů a jejich vášních 279


KAPITOLA VII O síle andělů a o jejich činnostech v jejich oblasti 280


KAPITOLA VIII O případcích, kombinacích a konglobacích světa andělského a o jeho

úplné soustavě 281


KAPITOLA IX O nedostatcích světa andělského a jeho úpadkových zjevech a zrůdách, jedním slovem, o světě satanském 283


KAPITOLA X O Bohu, vládci andělů, a o řízení světa andělského 286


str.

Čtvrtý stupeň Pansofie v němž se předkládá k úvaze svět materiální

neboli tělesný s viditelnými stvořenými věcmi, a to, co se v nich

a ohledně nich děje silou PŘIROZENOSTI 287

Vstup 288

KAPITOLA I (Co je viditelný svět a k jakým účelům byl stvořen. 2-7. Proč je třeba

tyto věci s vážností poznávat. 14. Z čeho lze poznat postup stvoření. 15. Proč Bůh nestvořil svět během okamžiku. 36. Z čeho jej vytvořil. 40. Stvoření světa ve vlastním smyslu slova probíhalo pouze prvního dne. 41. Božsky zjevený postup stvoření dosvědčuje náš rozum na základě idejí. 42. Řeší se otázka, zda Bůh mohl svět stvořit jinak. 47.) 290


KAPITOLA II O stavitelce materiálního světa, PŘIROZENOSTI, jejímž působením

všechno vzniká, je, jedná a udržuje se 297


KAPITOLA III O přirozenosti principů tohoto světa, látky, ducha a světla čili ohně,

a o jejich trojím příbytku, síře a rtuti, soli 301


KAPITOLA IV O prvním a stálém uplatnění přirozenosti a o nástroji k činnosti,

POHYBU, a z něho vycházejících ZMĚNÁCH 305


KAPITOLA V O sedmi stupních podstat na tomto světě, a nejprve o podstatách, jež

postrádají samy o sobě schopnost pohybu,o živlech, a o tom, co ze živlů vzniklo, a to v sedmero stupních 314


KAPITOLA VI O samohybných podstatách, živočiších, nadaných životem, smyslovým

vnímáním a svobodným pohybem, rovněž v sedmero stupních 335


KAPITOLA VII O ČLOVĚKU, uživateli tohoto světa 351


KAPITOLA VIII O případcích, kombinacích a konglobacích materiálního světa 375


KAPITOLA IX O dokonalosti a nedokonalosti materiálního světa a o jeho občas se

vyskytujících nehodách, nedostatcích a zrůdách 381


KAPITOLA X O správci materiálního světa Bohu, o jeho uchování a řízení 392


str.

Svět lidské dovednosti který tvoří pátý stupeň Pansofie v němž se předkládá ke zkoumání čtvrtý podle idejí vytvořený svět, svět

lidské dovednosti, se vším, co má důvod v lidské přičinlivosti 414

Vstup do světa lidské tvůrčí činnosti 415

KAPITOLA I Co je svět lidské dovednosti a jaké jsou jeho principy 417


KAPITOLA II O dovednosti, stavitelce světa lidské dovednosti: co to je a jaké jsou

její části - užívání, napodobování, přetváření 419


KAPITOLA III O dovednosti, jak se uměle zabývat principy těles, tj. látkou, duchem

a ohněm čili světlem, a dále pak živly 425


KAPITOLA IV O dovednostech zabývajících se neživými sraženinami, tj.

povětrnostními jevy a nerosty 438


KAPITOLA V O dovednosti, jak se uměle zabývat rostlinami, totiž bylinami, keři

a stromy, a o tom, co poskytují 440


KAPITOLA VI O dovednosti, jak se uměle zabývat živočichy. Zootechnie 442


KAPITOLA VII Dovednosti, jak se uměle zabývat lidskou přirozeností po stránce

tělesné i duševní 444


KAPITOLA VIII O dovednostech zabývajících se případky přirozených věcí.

Topotechnie čili dovednosti vztahující se k místu 521


KAPITOLA IX O dokonalosti světa lidské dovednosti a o nedostatcích a zrůdách, které se zde vyskytují 545


KAPITOLA X O Boží moudrosti, vladařce lidského nadání, o řízení světa lidské

dovednosti a o zániku dovedností 546


str.

Pansofického světla stupeň šestý v němž se předkládá ke zkoumání

pátý podle idejí vytvořený svět SVĚT MRAVNÍ spolu s celým

okruhem lidské rozumnosti 549

Vstup do světa mravního 550

KAPITOLA I Co je svět mravní a jaké jsou jeho principy 551


KAPITOLA II O stavitelce světa mravního, lidské ROZUMNOSTI 553


KAPITOLA III Rozumnost při ovládání sebe samého - ETIKA 559


KAPITOLA IV Rozumnost při řízení sebe samého spolu s jiným neboli umění styku

s lidmi - SYMBIOTIKA. Zde také o přátelství 576


KAPITOLA V Rozumnost při ovládání jiných lidí, sloučených do nějakého společenství, a to nejprve v domácnosti čili rodině, takzvaná EKONOMIKA 585


KAPITOLA VI Rozumnost při vedení mládeže ve skupinách - SCHOLASTIKA 593


KAPITOLA VII Rozumnost při řízení obce - POLITIKA 595


KAPITOLA VIII O vládě nad královstvími neboli o monarchii 598


KAPITOLA IX O dokonalosti mravního světa a o nedostatcích a zrůdách překážejících vládě nad lidskou přirozeností 603


KAPITOLA X O nejvyšším správci lidských věcí, Bohu, který vše usměrňuje,
a o řízení světa mravního 606



str.

Sedmý stupeň Pansofie obsahující šestý podle idejí vytvořený svět

jímž je Svět duchovní v němž se zkoumají nejhlubší vztahy

nejvyšších duchů, to je Boha, lidské duše a andělů, pomocníků

Božské prozřetelnosti v péči o člověka 610

Vstup do světa duchovního 611


KAPITOLA I Co je duchovní svět, jaké jsou jeho principy a jak ho zkoumat 613


KAPITOLA II O NÁBOŽENSTVÍ, staviteli duchovního světa, a o jeho prvotním

ustavení pomocí trojího pouta mezi Bohem a člověkem: víry, poslušnosti a naděje 620

KAPITOLA III O opuštění či pokažení náboženství přetržením trojích pout mezi

Bohem a člověkem a o nedůvěře, neposlušnosti, hrůze a zoufalství, které ve vztahu k Bohu zaujaly jejich místo 630


KAPITOLA IV O obnovení náboženství, čili o novém navázání pout mezi Bohem
a lidmi skrze PROSTŘEDNÍKA. O tom, jak byla tato obnova zaslíbena a Zákonem, který byl mezitím dán, předem ukázána 641


KAPITOLA V Jakým způsobem se to všechno naplnilo v JEŽÍŠI NAZARETSKÉM

a jeho působením 651


KAPITOLA VI Jak bylo poté, když Prostředník odtud opět odešel, světu zvěstováno ono obnovení, jež má všude nastolit náboženství podobné náboženství prvopočátečnímu 666


KAPITOLA VII O dovršení zbožnosti, kterou obnovil Kristus znovuzrozením 671


KAPITOLA VIII O náboženských kombinacích a konglobacích, tj. o církvi a společenství svatých 703


KAPITOLA IX O ozdobách náboženství, tj. o obřadech, a o rušivých skvrnách, tj. jeho nedostatcích a zrůdách 719


KAPITOLA X O vládci nad duchovním světem, o Bohu, o správě duchovního světa

a o zániku náboženství a církve 723


str.

Pansofického světla stupeň osmý předvádějící očím smrtelníků

sedmý podle idejí vytvořený svět SVĚT VĚČNÝ hlubinu, jež do

sebe pojímá všechny světy předešlé 749

Vstup k výkladu o věcech nadsvětních 750

KAPITOLA I Co je věčný svět, zda opravdu je a jaké jsou jeho principy 752


KAPITOLA II O svrchované slávě Boží, budovatelce věčného světa 761


KAPITOLA III O slávě Boží MOUDROSTI, jež zmatenosti všech věků opět uvede do podivuhodného věčného řádu 762


KAPITOLA IV O slávě Boží MOCI, jež si navěky podrobí všechny vzpurné mocnosti

světa i pekel 763


KAPITOLA V O slávě Božího MILOSRDENSTVÍ, jež do sebe pojme všechna neštěstí, do kterých upadla jeho stvoření 764

KAPITOLA VI O slávě Boží SPRAVEDLNOSTI, jež navěky ve věčných tmavých

žalářích zkrotí zatvrzele vzpurná stvoření 765


KAPITOLA VII O obyvatelích budoucího světa a o stavu blaženosti, v němž se budou

nacházet 766


KAPITOLA VIII O případcích věčného království Božího, o kombinacích a konglobacích 775


KAPITOLA IX O zrůdách budoucího věku neboli o stvořeních vyloučených z podílu na blaženosti a o jejich navěky zoufalém postavení 776


KAPITOLA X O vládci věčnosti, Bohu, a o věčné nekonečnosti jeho království 780


str.

Závěrečná část PANSOFIE o jejím rozličném užití k rozličným

věcem z obecného i zvláštního hlediska 781

Přechod k závěrečné části pansofie 782

KAPITOLA I PANCARPIA Pansofie, jak lze soustavně využívat všeobecnou

moudrost z obecného hlediska 784


KAPITOLA II PANAUTOGNOSIA, první plod Pansofie, jak lze totiž každého

člověka, který pomocí pansofie dosáhl poznání sebe, Boha a věcí a pocítil v sobě zářit URÍM a TUMÍM (světlo a pravdu), čímž se oprostil od temnoty omylů, vpravdě nazvat theodidaktem 790

KAPITOLA III PANAUTONOMIA, druhý plod Pansofie, jak může vskutku pomocí

Pansofie každý člověk být sobě samému zákonem, jak nemusí nic nechtěně činit nebo trpět, a tak může žít v neustálé svobodě 791

KAPITOLA IV PANAUTOKRATEIA, třetí plod Pansofie - všeobecné utvrzení sil v každém člověku, jak by si totiž každý člověk mohl díky pansofickému světlu sama sebe podrobit a sobě vládnout - slovem plné zvládnutí sebe samého 792


KAPITOLA V PANAUTARKEIA, čtvrtý plod Pansofie, jak může každý člověk

pomocí pansofie žít po Bohu ve spokojenosti se sebou samým 793


KAPITOLA VI PAMPAEDIA, pátý plod Pansofie, jímž se mohou nadaní lidé celého

světa a každého věku snadno a důkladně vzdělávat 794


KAPITOLA VII PANGLOTTIA, šestý plod Pansofie, jak lze vskutku pomocí pansofie

tak pěstovat a tříbit jazyky všech národů, že se všichni obyvatelé celého světa (jako obyvatelé jedné obce) budou moci navzájem oslovovat, rozumět si a společně žít ve svornosti a spokojenosti 796


KAPITOLA VIII PANORTHOSIA, sedmý plod Pansofie, jak může celý svět pomocí

Pansofie poznat své staré návyky a chyby, opovrhnout jimi a pak je napravit 797


KAPITOLA IX PANEGYRUS světa, osmý plod Pansofie, to je všeobecné shromáždění národů s cílem začít a upevnit PANHENOSII, aby se celá země stala

opravdu jedním Božím domem, jednou obcí, jedním královstvím, Bůh pak vším ve všem 798


KAPITOLA X Jubileus jubileorum, slavnost slavností či světový mír a veliké veselí

národů přislíbené v posledních časech Iz 25,6 se všeobecnou praxí žalmů 85, 133 a 150 803



str.

část čtvrtá Pampaedia neboli Všeobecné zušlechťování myslí 806

Vstup 808

KAPITOLA I Co je pampaedie a proč je žádoucí, 1 - 10. V jakém smyslu si přejeme,

aby byli vzděláváni všichni lidé, ve všem a všestranně, 11- 15 809


KAPITOLA II Všechny lidi vzdělávat k lidskosti, jak to je potřebné (1 - 14), jak

možné (15-20) a jak snadné (21 -30) 811


KAPITOLA III Co znamená, že člověk má být vzděláván ve všem, co dovršuje podstatu lidství (1-12); proč je to nutné (13-30) a jaká zde existuje možnost (31-32) i snadnost (33-48) 818


KAPITOLA IV Co znamená všestranně vyškolit všechny ve všem (1), k čemu to slouží (2-6), jaká je té věci možnost (7-11) a snadnost (12-18). Přechod k následujícím kapitolám (19-22) 830


KAPITOLA V PANSCHOLIA (VŠEŠKOLSTVÍ) tj. o otevírání škol na všech místech

a jaká je té věci nutnost, možnost a snadnost (vezme-li se věc rozumně do ruky) 836

KAPITOLA VI PAMBIBLIA (VŠEKNIŽNICTVÍ) o knihách a jiných nástrojích, které mají sloužit univerzálnímu vzdělání 842


KAPITOLA VII PANDIDASKALIA (VŠEUČITELSTVÍ) to jest o univerzálních

vzdělavatelích, učitelích pampaedických, znalých učit všechny všemu všestranně. Jak velká je jejich nezbytnost a jaké podmínky 851


KAPITOLA VIII ŠKOLA ZROZENÍ čili užitečné poučení rodičům o prvním prozíravém

pěstění pokolení lidského v lůně mateřském 867


KAPITOLA IX ŠKOLA ÚTLÉHO DĚTSTVÍ, KLÍN MATEŘSKÝ, čili o prozíravé

výchově lidského pokolení od narození až asi k šestému roku věku 870


KAPITOLA X ŠKOLA DĚTSTVÍ čili o moudré a prozíravé výchově mládeže

od šestého do dvanáctého roku věku 883


KAPITOLA XI ŠKOLA DOSPÍVÁNÍ, cvičebna jazyků a nauk, zejména latiny,

a souhrn jiných učených umění i věd, mravů a zbožnosti 896


KAPITOLA XII ŠKOLA MLADOSTI, akademie určená k sjednání plnější moudrosti 903


KAPITOLA XIII ŠKOLA DOSPĚLOSTI obsahující umění, jak dobře žít a všechno

své zdárně konat, čili životní praxe 912


KAPITOLA XIV ŠKOLA STÁŘÍ obsahující vrchol lidské moudrosti, o šťastném

dosažení mezníku smrtelného života a o šťastném vkročení do života nesmrtelného, čili výtěžku života 924

KAPITOLA XV ŠKOLA SMRTI 931

KAPITOLA XVI Závěr Pampaedie, se vzdechy k Věčné moudrosti 932


str.

část pátá Panglottia neboli Jak lze pěstovat a tříbit jazyky všech

národů 933

Všem národům, kmenům a jazykům roztroušeným pod celým nebem pokoj

a pozdravení od světa Evropy! Vážení přátelé, kteří s námi obýváte Zemi,

milovaní, kteří jste jedné krve. 934

Vstup 936

KAPITOLA I Univerzální styk národů - jak žádoucí věc. Krutá překážka tak veliké

touhy - nekonečná rozmanitost a zmatenost jazyků. Jak je tedy nutné hledat proti ní prostředky a jak je žádoucí jejich nalezení 937


KAPITOLA II Možnost odstranění jazykového zmatku trojí cestou 940


KAPITOLA III Je snadné nalézt prostředek proti jazykovému zmatku? Bude to snadné, nalezne-li se pravá idea dokonalého jazyka, k níž by se daly přizpůsobit

všechny živé jazyky 941


KAPITOLA IV První cesta k odstranění jazykového zmatku, PANTOGLOTTIA

(všejazyčnost). Co znamená (1-5) a proč je žádoucí (6), zda je možná (7) a jak může získat jakousi snadnost (8-15). Její dodatek, sutiny Babylónské věže (15). Rovněž, jakým způsobem by se daly zušlechťovat jazyky nám už dost známé, ale dosud ještě ne dost zušlechtěné 943

KAPITOLA V Druhá cesta k odstranění jazykového zmatku, POLYGLOTTIA (vícejazyčnost). Co to je, proč je žádoucí a jak dalece se má rozvinout, aby byla nejen možná, ale i snadná 948


KAPITOLA VI Třetí, nejúčinnější cesta k odstranění jazykových zmatků, MONOGLOTTIA (jednojazyčnost), tj. zavedení jednoho jazyka po celém světě. Jaký má být a proč je žádoucí 951


KAPITOLA VII O možnosti monoglottie čili o možnosti nového jazyka 957


KAPITOLA VIII Snadnost monoglottie čili o snadnosti nového jazyka 967


KAPITOLA IX O spojení uvedené trojí cesty k pěstování jazyků (za účelem plnějšího

štěstí); o metodě každé cesty zvlášť a konečně jakými cestami se dají všechny národy přimět k této snaze 975

KAPITOLA X Triumf lidského pokolení nad šťastně překonaným barbarstvím jazyků;

s povzdechy k Bohu Duchu svatému 978


První pokus o nový harmonický jazyk 981

LÁTKA PANSOFICKÉHO JAZYKA čili SLOVNÍ ZÁSOBA 983

NOVÉHO JAZYKA ČÁST FORMÁLNÍ to jest MLUVNICE 989


str.

část šestá Panorthosia v níž se uvažuje, jak by se už konečně měl

napravit (dobrodiním všech předešlých nauk) veřejný stav vzdělání, náboženství a občanského zřízení 1002

VSTUP 1003

KAPITOLA I Co je obecná náprava věcí? A jak o ní dosud nikdy nebyl učiněn obecný

pokus. A jak je žádoucí 1004


KAPITOLA II Naděje na obecnou nápravu věcí před koncem světa je nepochybná 1008

KAPITOLA III Obecná náprava věcí bude dílem Krista, obnovujícího všechno do toho

stavu, z něhož se vše vysmeklo; přesto vyžaduje naši spolupráci,

ale ta již nebude tak těžká za nynějšího stavu věcí 1023


KAPITOLA IV Začátek nápravy věcí musí nastat mezi křesťany 1033


KAPITOLA V Pojem obecné nápravy 1035


KAPITOLA VI Jak čelit neduhům, mocně se stavícím do cesty obecné nápravě věcí.

Nejprve o odstranění duševní otupělosti, bezstarostnosti, předsudků a zatvrzelosti 1041

KAPITOLA VII O odstranění nezbožnosti, to jest nerovnovážného jednání vůči Bohu 1043

KAPITOLA VIII Jak čelit nelidskosti, to jest vzájemnému nerozvážnému jednání a odtud znikajícím rozporům, nenávistem a křivdám, přičemž se pojednává o smazání minulosti (6), o snášenlivosti (10) a o vzájemném smíření (28)

1045

KAPITOLA IX O odstranění lehkovážného, to jest slepého, těkavého, násilného chování k věcem 1060


KAPITOLA X O nutnosti založit všechno nově, totiž filozofii obecnou, náboženství obecné, politiku obecnou, abychom se jejich pomocí už nemohli rozcházet a míjet

tak daleko cíle svého štěstí. Odkud to vzít (44) a jak to napravit (46) 1064


KAPITOLA XI O nové obecné filozofii, uvádějící lidské mysli k dokonalému stavu 1075

KAPITOLA XII O nové obecné politice, usměrňovatelce lidské společnosti

k dokonalému stavu 1080


KAPITOLA XIII O náboženství novém, opravdu obecném, utvářejícím lidská srdce

k dokonalému stavu 1084


KAPITOLA XIV O jazyku obecném: 1. Proč jej zavádět? 2. Kým? 3. Jakým způsobem? 1090


KAPITOLA XV O nutnosti zabezpečit všechno, co bylo jednou řádně ustaveno, a to třemi nejvyššími sbory čili tribunály, pojítky štěstí věku. Jaké mají tyto sbory být 1094


KAPITOLA XVI O univerzálním pojítku vzdělanců, sboru světla 1097


KAPITOLA XVII O univerzálním pojítku států, mírovém soudu 1101


KAPITOLA XVIII O univerzálním pojítku církve, světové konzistoři 1104


KAPITOLA XIX O nástupu a postupu při zahájení obecné nápravy, aby byla úspěšná, přičemž se vysvětlují předpoklady jakkoli moudrého uskutečňování 1109


KAPITOLA XX S nápravou má začít každý sám u sebe 1113


KAPITOLA XXI Náprava rodiny jako součást nápravy 1117


KAPITOLA XXII Proč se má zatím urychleně podnikat náprava škol jako součást

nápravy (1-10) a jak (11-13)? Zřejmě odstraňováním poruch (14-20), dosazováním oprav (21) a nastolováním nápravy 1121


KAPITOLA XXIII Náprava církví, zatím částečná 1129


KAPITOLA XXIV Náprava světské správy 1148


KAPITOLA XXV Světový sněm čili ekumenický koncil, záruka univerzální reformace 1159

KAPITOLA XXVI Obraz lepšího světa čili o blaženém stavu světa toho napraveného 1170


KAPITOLA XXVII Hymnus k Trojsvatému za onen již přivoděný nebo brzy očekávaný

lepší stav 1175


Kapitola str.

část sedmá Pannuthesia neboli Všeobecné povzbuzení 1178

VSTUP 1179

KAPITOLA I Proč je nutno naléhat na provedení návrhů nápravy věcí lidských a proč

je nutno naléhat tak spěšně a ze všech sil 1180


KAPITOLA II Nesnáze provedení a nutnost zcela odstranit všechny překážky 1182


KAPITOLA III Proč se mají vyzývat k provádění návrhů tak prospěšných světu všichni, kdo tu mohou mít nějakou účast. Kdo má být vybízen, k čemu a jakým způsobem 1186


KAPITOLA IV Autor povzbuzuje sama sebe 1188


KAPITOLA V Výzva ke křesťanům obecně 1193


KAPITOLA VI Výzva ke vzdělancům, duchovním a vládcům vespolek bez rozdílu stran 1197


KAPITOLA VII Povzbuzení zvlášť k mužům světla, moudrým a vzdělaným, proč by také neměli otálet a jak by svou pomocí mohli přispět ke zdaru tohoto díla světla 1202

KAPITOLA VIII Čím by měli k provedení těchto plánů přispět představení církví,

teologové a všichni duchovní a proč by neměli nic promeškat 1209


KAPITOLA IX Co by mohla světská moc učinit pro uskutečnění těchto návrhů a proč

je povinna neohroženě přikročit k věci 1215


KAPITOLA X Výzva k potupníkům, mudrlantům, rouhačům a násilníkům 1220


KAPITOLA XI Výzva k bohatýrským duchům 1224


KAPITOLA XII Zvláštní výzva k Evropanům, především však k severským královstvím a státům 1230


KAPITOLA XIII Povzbudivá promluva ke světovému sněmu neboli ekumenickému

koncilu, který se má sejít ve jménu Krále králů, velekněze Krista 1233



Musím říci, že mě to připadá jako by to J. A. Komenský napsal včera. Obsah díla Obecná porada o nápravě věcí lidských je nanejvýš aktuální.


Z mé stany je před Vámi již jen poslední a závěrečný díl mého povídání. Doufám, že Jan Amos Komenský mi odpustí, že jsem použil jeho názvu „Pansofia“ k mnou předloženému návrhu „universální teorie“. Dle mého soudu jsem přesvědčen, že nové poznání může přinést lidskému rodu poznání principů BYTÍ a může pomoci posunout náš archetyp jeho vlastní vědomou prací k harmonii BYTÍ v souladu s Universem a Bohem.


Stažení tohoto dílu seriálu do Vašeho PC:

.doc ve formátu .doc (Microsoft Word)
.pdf ve formátu .pdf (Adobe Acrobat)
Webdesign, programování a správa Infinetum